Jaarthema 2024-2025 ‘Vertrouwen’

Het is een spannende tijd waarin we leven, zo ervaren veel mensen. De geopolitieke spanningen zijn in decennia niet zo dichtbij geweest als nu, in de Oekraine. Maar ook de gebeurtenissen in het Midden-Oosten houden ons bezig. En ook dichterbij huis, hier in Nederland, hebben veel mensen moeite om de eindjes aan elkaar vast te knopen, vragen mensen zich af hoe het met hen verder moet, nu ze ouder worden, en het einde van het leven dichterbij komt. Jongeren, die zich zorgen maken over hun toekomst, in een wereld, waar de verwoesting van het milieu van de afgelopen decennia, steeds zichtbaarder wordt, en de leefbaarheid van de aarde onder druk staat. Die zorgen leven ook bij ons in de gemeente, of bij de kring om ons heen. Er is behoefte aan hoop, die boven onszelf uitstijgt.

En juist in deze tijd willen we de boodschap, die vanuit de schrijvers in de Bijbel tot ons komt, en in de eeuwen daarna steeds weer in liederen is bezongen, nu krachtiger laten horen: “we leven nu immers vanuit vertrouwen, zonder al echt te zien”(2 Kor 5). Hij is er onvoorwaardelijk bij, ook al zien wij dat niet altijd. In dat vertrouwen dat hij er is, juist daar waar de pijn het grootst is, waar de zorgen zijn, en hij ons niet in de steek laat, kunnen wij ook weer opstaan, en onze plek in de wereld innemen. Aan het Koninkrijk te bouwen, door een betrouwbare kerk te zijn, waar onze mede-inwoners van Middelburg terecht kunnen, of het nu voor een bemoedigend woord is, of voor praktische hulp. En in dat vertrouwen elkaar toe kunnen zingen: “Ga met God, want Hij zal met ons zijn.”

Voor de Nieuwe Kerkgemeente is “vertrouwen” een bruikbaar thema. Vertrouwen is een werkwoord en een zelfstandig naamwoord. Vertrouwen geldt intern: we werken met steeds minder mensen, werkgroepen met grotere verantwoordelijkheden, daarbij past vertrouwen. Ook moeten gemeenteleden ons kunnen vertrouwen, bestuurlijk maar zeker ook inhoudelijk. Gemeenteleden vertrouwen er op dat we oog voor elkaar hebben, pastoraal en diaconaal. Ouderen vertrouwen er op dat ze betrokken kunnen blijven, dat er aandacht voor hen is. Allemaal mogen we erop vertrouwen dat ons werk gezegend is en dat we Gods vertrouwen hebben om dat uit te voeren. Vertrouwen geldt ook extern: Te vaak heeft de kerk het vertrouwen van mensen geschaad, terwijl we worden opgeroepen om ons ‘Ja ja te laten zijn (Mattheus 5) en worden de knechten in de parabel van de talenten geprezen door de Heer geprezen om hun trouw. Laten we een kerk zijn die vanuit het vertrouwen dat we mogen hebben in onze God, ook betrouwbaar is naar de inwoners van Middelburg en Walcheren. Laat de NKG een vertrouwd adres en een vertrouwde afzender zijn, juist nu.

Vertrouwen is als thema goed bruikbaar in de erediensten. We kunnen ons zelfs voorstellen dat in januari/februari een aantal preken met dit thema worden gepland, afwijkend van het rooster.

Als kerk is er zeker ook vertrouwen te herwinnen. In een (Middelburgse) samenleving die steeds meer gepolariseerd lijkt zoeken we naar uitingen, aanwezigheid en activiteiten die vertrouwen wekken

Daarom ons jaarthema: ‘Vertrouwen’

Werkgroep Vorming en Toerusting