Orgelconcerten

Vanaf zomer 2023 worden orgelactiviteiten in de Nieuwe Kerk, de Oostkerk en de Sint-Augustinuskerk te Middelburg onder de vlag van Orgelstad Middelburg gecoördineerd en gepresenteerd. Orgelstad Middelburg is een stichting in oprichting, als gezamenlijk initiatief van de instanties die momenteel op
genoemde locaties orgelactiviteiten organiseren.

Belangrijke doelen van Orgelstad Middelburg zijn het promoten van het orgelbestand in de Zeeuwse hoofdstad en het afstemmen van het aanbod orgelmuziek.

Het hoofdbestanddeel van de programmering is een serie zomeravondconcerten op dinsdagen van eind juni tot eind augustus in de drie genoemde kerken. Het Van Leeuwen-orgel (1954) in de Nieuwe Kerk, het De Rijckere-orgel (1782) in de Oostkerk en het Duyschot/Müller-orgel (1707/1754) in de Sint-Augustinuskerk zijn interessante instrumenten met ieder hun verschillende karakteristieken en in totaliteit een breed repertoire ten gehore worden gebracht.

Zowel gerenommeerde organisten als jonge talenten worden uitgenodigd om concerten te verzorgen.

Meer informatie over Orgelstad Middelburg, de georganiseerde activiteiten en de betreffende orgels is te vinden op de nieuwe website orgelstadmiddelburg.com