Expositie Still Alive | Stemmen uit Gaza

In de Nieuwe Kerk in Middelburg is tot 1 november de indrukwekkende tentoonstelling Stille Alive | Stemmen uit Gaza te zien. De expositie brengt door kunstwerken van Gazaanse en Nederlandse kunstenaars het dagelijkse lijden van oorlogsslachtoffers in Gaza in beeld. De expositie is alle werkdagen te bezichtigen.

Hoe machteloos voelen mensen zich onder dagelijkse beschietingen en bombardementen. Ontheemd, door gedwongen verhuizing van tentenkamp naar tentenkamp, veroordeeld tot ziekten en hongersnood: voor ons in West-Europa is het haast onvoorstelbaar. Kunstenaars uit Gaza tonen ons andere beelden dan de televisiejournaals. Het raakt ons anders, maar niet minder diep.

Wat doen wij? Ook voor kerken is dat een prangende vraag. Werkgroep @ORBI – die zich ten doel stelt om kerk en wereld nauwer met elkaar te verbinden – vroeg Hans Overvliet, kunstenaar in Middelburg, om kunstwerken uit Gaza via de digitale weg (de enige die nog enigszins open is) in de Nieuwe Kerk te brengen. Uit contact met de stichting Hope Foundation, die een netwerk van kunstenaars in Gaza kan benutten, kunnen beelden van hun werk hier in Middelburg getoond worden.

Deelnemende kunstenaars zijn Marwan Nasser, Mohammed Abusal, Raed Issa en Yasser Thaher. Ook het werk “I’m still alive”van Maisara Baroud, dat onder de galerij aan de Groenmarkt hangt, maakt onderdeel uit van de expositie. Hans Overvliet reageert met vliegers, gemaakt uit krantenberichten. Godelieve Smulders toont indrukwekkende zwart-wittekeningen, waarop de doden een zwevende rol spelen boven verwoeste levens en ruïnes.

Still Alive opent op 8 september om 16.00 u in de Nieuwe Kerk en is te zien tot 1 november 2024.
Openingstijden: maandag t/m vrijdag van 10.30 u – 17.00 u. De toegang is vrij.